Nowoczesny marketing wspierany jest mocno rozbudowanym zestawem systemów śledzących, które pomagają mierzyć skuteczność prowadzonych działań. Środki wydane na promocję produktów lub usług muszą przecież generować zwrot na określonym poziomie – jeśli w wyniku kampanii nie pojawiają się leady w oczekiwanej ilości, to cała aktywność marketingowa traci sens. Równie istotna jest pomyślna kwalifikacja wstępnie zainteresowanych osób. Jeśli po weryfikacji okazuje się, że pozyskane leady są niskiej jakości, to należy zastanowić się nad przemodelowaniem podejścia do prowadzonych działań. Co liczyć w marketingu, aby wyciągnąć z dostępnych danych najbardziej miarodajne wnioski?

Czym są wskaźniki KPI?

Trudno rozmawiać o skuteczności podejmowanych działań bez sięgania po narzędzia, które umożliwiłyby jej mierzenie. Zgłębiając temat analityki biznesowej szybko natrafimy na jedno z podstawowych pojęć, czyli wskaźniki KPI. Skrót ten pochodzi od angielskiego „key performance indicators”, co na język polski tłumaczy się jako kluczowe wskaźniki efektywności. Jak sama nazwa wskazuje, jest to zestaw mierników, które umożliwiają śledzenie postępów w realizacji projektu. Ich dobór zależy od charakteru prowadzonej działalności – przykładowo w przypadku call center może to być ilość połączeń na godzinę, czy też procentowa konwersja na sto wykonanych telefonów.

Osoby prowadzące płatne kampanie reklamowe zwykle w którymś momencie stają przed dylematem: co liczyć w marketingu? Jakie wskaźniki KPI będą kluczowe dla skuteczności prowadzonych działań? Dane pozyskiwane z narzędzi analitycznych są tak obszerne, że samo ich zebranie nie jest sztuką. Dopiero umiejętna kwalifikacja pozwala śledzić postępy i wyciągać wnioski przydatne w prognozowaniu przyszłych ruchów. Metodyczne podejście do tematu oraz wyznaczenie mierzalnych, obiektywnych i przejrzystych celów jest najlepszą receptą na podniesienie skuteczności.

Wskaźniki marketingowe – na jakich się skupić?

Przystępując do analizy warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na bazowe, najważniejsze wskaźniki KPI. Jeśli chodzi o działania wspomagające pracę działu sprzedaży, to na pewno interesować będzie nas każda konwersja, czyli skompletowanie pełnego zestawu informacji niezbędnych do kontaktu z leadem. Ilość takich zdarzeń bez wątpienia stanowi bardzo przydatny wskaźnik w analizie. Co jeszcze liczyć w marketingu? Dobrym pomysłem może być sprawdzenie jak często następuje pozytywna kwalifikacja, czyli kiedy pozyskane kontakty przechodzą do kolejnego etapu w procesie sprzedażowym. Kolejną kluczową kwestią jest poziom przychodów pozyskanych z posiadanej bazy klientów – pierwsza sprzedaż to przecież dopiero początek dłuższej relacji z nowym kupującym. Działania skierowane na retencję i pozyskiwanie kolejnych poleceń powinny zawsze stanowić element strategii, choć niestety wiele firm o tym zapomina. Śledząc wyżej wymienione wskaźniki KPI można z łatwością odnaleźć słabe punkty w procesie sprzedażowym, a w efekcie praca nad ich poprawą szybko przyniesie mierzalne efekty.

Materiał partnera